Sportief bewegen met reumato´de artritis

Bewegen: gezond en nog leuk ook!

Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de gezondheid en is nog leuk ook. Dit geldt voor jong en oud, chronisch ziek of niet. Ook voor mensen met reumato´de artritis is het goed om meer te bewegen. Door regelmatig in beweging te komen Ún te blijven, zult u zich een stuk prettiger voelen.
 

Bewegen en gezondheid

Regelmatig bewegen met een matige intensiteit leidt al tot belangrijke verbetering van uw uithoudingsvermogen, spierkracht, lichaamssamenstelling en algehele welbevinden. Bovendien neemt de kans op ziektes af door regelmatig te bewegen. Vooral als u samen met andere beweegt, zult u zich prettiger voelen. Want bewegen is niet alleen goed voor uw lijf, het is nog gezellig ook.
 

RA en bewegen

Door goed gedoseerde lichaamsbeweging kan de spierkracht worden vergroot en bewegingsbeperking geheel of gedeeltelijk worden voorkomen. Laat u echter bij sportieve activiteiten door een deskundige begeleiden, want uw gewrichten mogen niet overbelast worden.
 

Beweegadvies

Sport- en bewegingsactiviteiten die voor mensen met RA goed zijn uit te voeren zijn recreatief zwemmen en gymnastiekoefeningen. Bij deze activiteiten worden de aangedane gewrichten niet te zwaar belast. Wellicht liggen ook andere sporten binnen uw bereik, maar daarvoor zal nauwkeurig gekeken moeten worden naar de overbelastingscomponenten. Door meer lichaamsbeweging wordt uw mobiliteit vergroot, waardoor u in het dagelijks leven beter functioneert. Bespreek met uw behandelend arts of therapeut welke sportieve activiteiten voor u geschikt zijn. Meer weten over uw bewegingsmogelijkheden? Klik op beweegaanbod. Wilt u vooraf een persoonlijk beweegadvies? Klik op beweegadvies.
 

Samen bewegen

Bewegen in groepsverband is leuk en motiverend. Veel reumapatiŰntenverenigingen organiseren hydrotherapiegroepen. Hierbij kunt u in verwarmd water en onder begeleiding van een ervaren fysiotherapeut gericht oefenen.
 

Beweegtips

Hier volgen tips om op verantwoorde wijze in beweging te komen en te blijven:
  • Kies activiteiten die u leuk vindt en die bij u passen.
  • Minimaal een half uur per dag sportief bewegen is een gezond streven.
  • Neem spierversterkende oefeningen op in uw dagelijkse ritme.
  • Bouw duur, intensiteit en frequentie van de activiteiten langzaam op.
U voelt zich prettiger als u regelmatig in beweging komt!
 

Meer informatie over bewegen met een reumatische aandoening?

Neem dan contact op met het reumafonds of de reumapatiŰntenbond. 
 
Of klik op onderstaande downloads.
                   
 
Ook is er een aparte folder voor jongeren met reuma beschikbaar.
                   
< terug  |  print