Sportief bewegen met migraine

Bewegen: gezond en nog leuk ook!

Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de gezondheid en is nog leuk ook. Dit geldt voor jong en oud, chronisch ziek of niet. Ook voor mensen met migraine is het goed om meer te bewegen. Door regelmatig in beweging te komen én te blijven, zult u zich een stuk prettiger voelen.
 

Bewegen en gezondheid

Regelmatig bewegen met een matige intensiteit leidt al tot belangrijke verbetering van uw uithoudingsvermogen, spierkracht, lichaamssamenstelling en algehele welbevinden. Bovendien neemt de kans op ziektes af door regelmatig te bewegen. Vooral als u samen met andere beweegt, zult u zich prettiger voelen. Want bewegen is niet alleen goed voor uw lijf, het is nog gezellig ook.
 

Migraine en bewegen

Migraine hoeft geen reden te zijn om niet te gaan bewegen. In het stadium van de waarschuwingstekens, zoals beginnende hoofdpijn, overactiviteit of een doof gevoel in de vingers, wordt een aanval door ontspannen sportbeoefening mogelijk voorkomen. Tevens zijn er aanwijzingen dat een geregelde ontspannen leefwijze met sportbeoefening kan bijdragen aan een vermindering in duur of regelmaat van de migraineaanvallen. Gedacht kan worden aan duursport, maar bijvoorbeeld ook aan ontspanningsactiviteiten als tai-chi en yoga. Meer weten over uw bewegingsmogelijkheden? Klik op beweegaanbod. Wilt u vooraf een persoonlijk beweegadvies? Klik op beweegadvies.
 

Beweegadvies

In het algemeen hoeft geen enkele sport ontraden te worden. Alle sporten kunnen door u uitgevoerd worden, soms alleen met een lagere intensiteit of met een kortere tijdsduur. U kunt in plaats van één heel uur met blokken van bijvoorbeeld 5 minuten beginnen. Elke week voegt u hier een aantal minuten aan toe. Minder geschikt zijn explosieve sporten, zoals sprinten of gewichtheffen.
 

Samen bewegen

Bewegen in een groep heeft als voordeel dat u samen beweegt met anderen die ongeveer net zo fit zijn als u. Veel mensen vinden dit stimulerend. De deskundige begeleiding zorgt ervoor dat u zich niet te veel belast, maar ook niet te weinig. Samen bewegen bevordert bovendien de sociale contacten.
 

Beweegtips

Hier volgen tips om op verantwoorde wijze in beweging te komen en te blijven:
  • Kies een activiteit die u leuk vindt en die bij u past.
  • Onderbreek de activiteiten wanneer u een migraineaanval aan voelt komen.
  • Beweeg samen met anderen; gezellig en motiverend.
  • Een half uur per dag sportief bewegen is een gezond streven.
  • Drink voldoende.
U voelt zich prettiger als u regelmatig in beweging komt!
 

Meer informatie over bewegen met migraine?

Neem contact op met de Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten.
 
Of klik op onderstaande downloads.
                   
< terug  |  print