Sportief bewegen met lage rugpijn

Bewegen: gezond en nog leuk ook! 

Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de gezondheid en is nog leuk ook. Dit geldt voor jong en oud, chronisch ziek of niet. Ook voor mensen met lage rugpijn is het goed om meer te bewegen. Door regelmatig in beweging te komen Ún te blijven, zult u zich een stuk prettiger voelen. 
 

Lage rugpijn en bewegen 

Bewegingsactiviteiten kunnen een rol spelen in het verbeteren van het uithoudingsvermogen en de kracht van spieren die de wervelkolom ondersteunen. De grootste nadruk ligt op een verbetering van de rug- en met name de buikspieren, maar andere spieren mogen zeker niet vergeten worden. Door versterking van deze spieren kan de belastbaarheid van de rug worden vergroot. Door conditieverbetering en ontspanning leert u beter omgaan met eventuele pijn. 
 

Beweegadvies 

Geschikte activiteiten voor mensen met lage rugpijn zijn onder meer zwemmen, stevig wandelen, joggen, traplopen en fietsen. Vooral rugzwemmen is een goed idee omdat u dan juist de spieren gebruikt die uw rug ondersteunen. Van stevig wandelen kunt u ook geleidelijk overgaan op joggen. Ook activiteiten in een fitnesscentrum of een wandeling door de natuur zijn goede alternatieven. 

Als u al geruime tijd niets heeft gedaan, dan is het verstandig om rustig te beginnen en langzaam op te bouwen. Het is een gezond streven om een half uur per dag actief te zijn. Meer weten over uw bewegingsmogelijkheden? Klik op beweegaanbod. Wilt u vooraf een persoonlijk beweegadvies? Klik op beweegadvies.

 

Samen bewegen  

Bewegen in een groep heeft als voordeel dat u samen beweegt met anderen die ongeveer net zo fit zijn als u. Veel mensen vinden dit stimulerend. De deskundige begeleiding zorgt ervoor dat u zich niet te veel belast, maar ook niet te weinig. Samen bewegen bevordert bovendien de sociale contacten. 
 

Beweegtips  

Hier volgen tips om op verantwoorde wijze in beweging te komen en te blijven: 
  • Kies een activiteit die u leuk vindt en die bij u past. 
  • Beweeg samen: gezellig en motiverend. 
  • Bouw duur, intensiteit en frequentie van de activiteiten langzaam op. 
  • Pijn hoeft geen reden te zijn om niet te bewegen. 
  • Raadpleeg een arts of fysiotherapeut als de beweeglijkheid van de rug afneemt en als er plotselinge verslechtering van de pijnklachten optreedt. 
U voelt zich prettiger als u regelmatig in beweging komt! 
 

Meer informatie over bewegen met lage rugpijn?

Neem contact op met de Nederlandse Vereniging van RugpatiŰnten. 

 

Of klik op onderstaande downloads.
                   
< terug  |  print