Sportief bewegen na kanker

Bewegen: goed en nog leuk ook!

Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de gezondheid en is nog leuk ook. Dit geldt voor jong en oud, chronisch ziek of niet. Bewegen is ook voor mensen die behandeld zijn voor kanker een goed idee. U zult zien dat u zich een stuk prettiger voelt als u regelmatig in beweging komt en blijft! Het kan ook een positief effect op uw vermoeidheid hebben.
 

Bewegen na kanker

Kanker en de behandeling ervan hebben een grote impact gehad op uw lichamelijke en geestelijke gesteldheid. Uw lichamelijke conditie is waarschijnlijk achteruitgegaan, wat zich onder andere kan uiten in vermoeidheid. Vroeger werd bij ziekte en moeheid vaak rust voorgeschreven. Rust heeft echter als bijwerking dat de conditie nog verder achteruitgaat. Wetenschappelijk onderzoek leert dat sportief bewegen na de behandeling een belangrijke bijdrage kan leveren aan het opbouwen van de conditie en aan het herstel.

 

Beweegadvies

In het algemeen zijn alle bewegingsvormen goed waarbij u nog gewoon kunt praten. Aan te bevelen activiteiten zijn bijvoorbeeld wandelen, fietsen, dansen en zwemmen. Ook het plezier dat u heeft in het bewegen is belangrijk. Probeer in het dagelijks leven meer te gaan bewegen door vaker de trap te nemen in plaats van de lift, de fiets in plaats van auto te rijden en wandelend boodschappen te doen.
 

Samen bewegen

Bewegen in groepsverband is leuk en motiverend. U kunt sporten onder deskundige begeleiding. Deze ziet erop toe dat u zich niet te veel, maar ook niet te weinig inspant. Bij sportgroepen onder de naam Verder in Balans weet u zeker dat de begeleiding rekening zal houden met uw mogelijkheden. Er zijn ook andere bewegingsgroepen waarbij u aangepast aan uw niveau sportief kunt bewegen. Voor een totaalverzicht kunt u contact opnemen met Gehandicaptensport Nederland. Tel: 030-6597300 of per e-mail h.leutscher@gehandicaptensport.nl.
 

Beweegtips

  • Kies een acitiviteit die u leuk vindt en die bij u past.
  • Beweeg samen: gezellig en motiverend!
  • Bouw duur, intensiteit en frequentie geleidelijk op.
  • Minimaal een half uur per dag sportief bewegen is een goed streven.
  • Rust even uit als het te inspannend wordt en laat u niet opjutten om toch door te gaan.
  • Variatie voorkomt verveling.
  • De activiteiten van de Stichting Verder in Balans en andere bewegingsgroepen voor (ex)kankerpatiŽnten zijn zeer geschikt om in beweging te komen en te blijven.
  • Vergeet vooral niet te genieten!

U voelt zich prettiger als u regelmatig in beweging komt!

Meer informatie over sportief bewegen na kanker?

De voorlichtingsdocumentaire BEWEGEN IS PLEZIER! -Sportief bewegen na kanker- is een initiatief van Stichting Verder in Balans Amsterdam in samenwerking met KWF Kankerbestrijding en Gehandicaptensport Nederland. In de 10 minuten durende film kunt u kennismaken met Verder in Balans (ViB), een professioneel beweegprogramma dat is opgezet voor en door (ex-) kankerpatiŽnten. Voor de deelnemers is ViB een goed vervolg op het revalidatieprogramma Herstel & Balans. De film is op video of dvd te bestellen bij Stichting Verder in Balans in Amsterdam.
 
Voor meer informatie kunt u ook contact op nemen met KWF Kankerbestrijding.
 
Of klik op onderstaande downloads.
                       
< terug  |  print