Sportief bewegen met een chronische huidaandoening

Bewegen: gezond en nog leuk ook!

Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de gezondheid en is nog leuk ook. Dit geldt voor jong en oud, chronisch ziek of niet. Ook voor mensen met een chronische huidaandoening is het goed om meer te bewegen. Door regelmatig in beweging te komen Ún te blijven, zult u zich een stuk prettiger voelen. 
 

Bewegen en gezondheid 

Regelmatig bewegen met een matige intensiteit kan al leiden tot een verbetering van uw uithoudingsvermogen, spierkracht en lichaamsgewicht. De kans op onder andere hart- en vaatziekten, overgewicht en botontkalking neemt af. Ook de ontspanning die van sport uitgaat, is goed. Stress heeft immers een negatieve invloed op de meeste huidaandoeningen. 
 

Chronische huidaandoeningen en bewegen 

Door sportief bewegen wordt de chronische huidaandoening meestal niet erger. Wel kan er enig ongemak ontstaan. Zo kunt u meer jeuk krijgen doordat u gaat transpireren, of uw huid beschadigt doordat uw kleding knelt of schuurt. Voorzorgsmaatregelen kunnen dergelijke ongemakken beperken. 

 

Beweegadvies  

Bij huidaandoeningen zijn er in principe geen beperkingen voor sport en bewegen. Frequentie, duur en intensiteit moeten zorgvuldig opgebouwd worden. Om uw gezondheid te bevorderen wordt aangeraden om dit op te bouwen naar minimaal een half uur per dag. Kies vooral een bewegingsactiviteit die u leuk vindt. Watersporten en zwemmen kunnen soms problemen geven, bijvoorbeeld bij eczeem en droge huid. Door het chloor in het water kan de huid extra ge´rriteerd raken. U kunt uw huid van tevoren goed insmeren met vette zalf.

 

Samen bewegen  

Bewegen in groepsverband is leuk en motiverend. Als u aan een groepsactiviteit deelneemt, geeft u echter meestal iets van uw aandoening bloot. Vreemde reacties van anderen komen vaak voort uit onwetendheid. Het is daarom belangrijk dat u de begeleider en de deelnemers laat weten dat u een chronische huidaandoening hebt. Vertel erover, u zult zien dat u meer begrip krijgt. 
 

Beweegtips 

Hier volgen tips om op verantwoorde wijze in beweging te komen en te blijven.  
  • Kies voor een activiteit die u leuk vindt en die bij u past.  
  • Bespreek uw bewegingskeuze eventueel met uw arts voordat u gaat beginnen.  
  • Activiteiten in de natuur, zoals fietsen en wandelen, zijn ook geschikt.  
  • Een half uur per dag actief bewegen is een gezond streven.  
  • Verzorg uw huid goed voor en na het sporten. 
U voelt zich prettiger als u regelmatig in beweging komt! 
 

Meer informatie over bewegen met een chronische huidaandoening? 

Neem dan contact op met Stichting Huidfonds of de Huidfederatie.
 
Of klik op onderstaande downloads.
                   
< terug  |  print