Sportief bewegen met hartaandoeningen

Bewegen: gezond en nog leuk ook!

Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de gezondheid en is nog leuk ook. Dit geldt voor jong en oud, chronisch ziek of niet. Ook voor mensen met hartaandoeningen is het goed om meer te bewegen. Door regelmatig in beweging te komen Ún te blijven, zult u zich een stuk prettiger voelen. 
 

Bewegen en gezondheid 

Regelmatig bewegen met een matige intensiteit leidt al tot een verbetering van uw uithoudingsvermogen, spierkracht, lichaamssamenstelling en algeheel welbevinden. De kans op onder andere suikerziekte, overgewicht en botontkalking neemt hierdoor af. U bevordert niet alleen uw algehele gezondheid, u traint ook uw hart- en vaatstelsel. U voelt zich beter, raakt minder snel vermoeid en beleeft veel plezier tijdens bewegingsactiviteiten. 
 

Hartaandoeningen en bewegen  

Lichamelijke inspanning bevordert de vraag naar bloed in de hartspier waardoor bij eventuele vernauwingen het lichaam zelf bloedvaten vormt die de doorbloeding verbeteren. Hierdoor kunnen bij angina pectoris de klachten afnemen. Uw hartfunctie verbetert duidelijk als u meer gaat bewegen. Belangrijk zijn ook de psychische aspecten van bewegen. Bewegen geeft zelfvertrouwen en doet de angst voor inspanning verdwijnen. 
 

Beweegadvies 

In het algemeen zijn alle bewegingsvormen goed waarbij u nog gewoon kunt praten. Aan te bevelen zijn bijvoorbeeld wandelen, fietsen en zwemmen, maar ook golf, (aqua)joggen of dansen. Afhankelijk van uw conditie kunt u beginnen met een aantal minuten per dag. Vervolgens bouwt u dit geleidelijk op naar minimaal 30 minuten per dag. Meer weten over uw bewegingsmogelijkheden? Klik op beweegaanbod. Wilt u vooraf een persoonlijk beweegadvies? Klik op beweegadvies.
 

Samen bewegen 

Bewegen in groepsverband is leuk en motiverend. Bij sportgroepen van de Stichting Hart in Beweging bent u er zeker van dat de begeleider goed op de hoogte is van de mogelijkheden van mensen zoals u. Samen sporten bevordert bovendien de sociale contacten.   
 

Beweegtips

Hier volgen tips om op verantwoorde wijze in beweging te komen en te blijven:
  • Kies een activiteit die u leuk vindt en die bij u past.
  • Overleg met een behandelaar (arts, cardioloog of fysiotherapeut) voordat u met nieuwe activiteiten begint.
  • Als u tijdens activiteiten last krijgt van duizeligheid hartkloppingen, abnormale vermoeidheid of als u zich niet lekker voelt, rust uit en raadpleeg dan altijd een arts.
  • Bouw duur, intensiteit en frequentie geleidelijk op.
  • Minimaal een half uur per dag sportief bewegen is een gezond streven.

U voelt zich prettiger als u regelmatig in beweging komt!

Meer informatie over bewegen met een hartaandoening? 

Neem dan contact op met Stichting Hart in Beweging of de Nederlandse Hartstichting.
 
Of klik op onderstaande downloads.
                   
< terug  |  print