Sportief bewegen met diabetes mellitus

Bewegen: gezond en nog leuk ook!

Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de gezondheid en is nog leuk ook. Dit geldt voor jong en oud, chronisch ziek of niet. Ook voor mensen met diabetes mellitus is het goed om meer te bewegen. Door regelmatig in beweging te komen Ún te blijven, zult u zich een stuk prettiger voelen. 

 

Bewegen en gezondheid 

Het staat onomstotelijk vast dat regelmatig bewegen een positieve invloed heeft op de algemene conditie en gezondheid van mensen. Regelmatig bewegen met een matige intensiteit leidt tot een verbetering van uw uithoudingsvermogen, spierkracht, lichaamsgewicht en algeheel welbevinden. 
 

Diabetes en bewegen  

Bij mensen die regelmatig bewegen verbetert de werking van insuline. Als u ouderdomsdiabetes heeft, kan dat soms betekenen dat u het gebruik van tabletten kunt verminderen. Het spuiten van insuline kan eventueel worden uitgesteld. Voorwaarde is wel dat u dagelijks tenminste 30 minuten matig intensief beweegt. Overgewicht heeft een nadelige invloed op de werking van insuline. Regelmatig bewegen is daarom een uitstekende manier om uw gewicht onder controle te krijgen en te houden.  
 

Beweegadvies 

Bij diabetes zijn er in principe geen beperkingen voor sport en bewegen, maar frequentie, duur en intensiteit moeten zorgvuldig opgebouwd worden. Activiteiten als wandelen, fietsen, zwemmen, tai-chi en roeien maar ook klusjes thuis, dansen en activiteiten van Meer Bewegen voor Ouderen (MBvO) zijn geschikte vormen van bewegen. Kies vooral wat u zelf leuk vindt!
Bewegingsactiviteiten waarbij een hypo kan leiden tot levensgevaarlijke situaties zijn af te raden. Uw arts kan u op basis van uw eventuele complicatie(s) de meest geschikte bewegingsvorm adviseren. Meer weten over uw bewegingsmogelijkheden? Klik op beweegaanbod. Wilt u vooraf een persoonlijk beweegadvies? Klik op beweegadvies
 

Samen bewegen 

Bewegen in groepsverband is leuk en motiverend. Het stimuleert niet alleen, maar biedt u bovendien sociale contacten met lotgenoten. 
 

Beweegtips 

Hier volgen tips om op verantwoorde wijze in beweging te komen en te blijven: 
  • Kies activiteiten die u leuk vindt en die bij u passen.
  • Minimaal een half uur per dag sportief bewegen is een gezond streven.
  • Sport niet met te lage of te hoge bloedglucosewaarden.
  • Bouw duur, intensiteit en frequentie van de activiteiten langzaam op.
U voelt zich prettiger als u regelmatig in beweging komt! 
 

Meer informatie over bewegen met diabetes? 

Neem contact op met de Diabetes Vereniging Nederland of het Diabestesfonds.
 
Of klik op onderstaande downloads. 
                   
< terug  |  print