Sportief bewegen met Cerebro Vasculair Accident (CVA)

Bewegen: gezond en nog leuk ook!

Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de gezondheid en is nog leuk ook. Dit geldt voor jong en oud, chronisch ziek of niet. Ook voor mensen met CVA is het goed om meer te bewegen. Door regelmatig in beweging te komen Ún te blijven, zult u zich een stuk prettiger voelen.
 

Bewegen en gezondheid

Regelmatig bewegen met een matige intensiteit leidt al snel tot verbetering van uw uithoudingsvermogen, spierkracht en algeheel welbevinden. De kans op een (nieuw) CVA kan hierdoor afnemen. U zult merken dat u zich beter voelt, minder snel vermoeid raakt, beter slaapt en meer plezier beleeft aan uw bewegingsactiviteiten. 
 

CVA en bewegen 

Met voldoende lichaamsbeweging vergroot u de conditie van uw hele lichaam. Daarnaast helpt lichaamsbeweging bij het voorkomen of terugdringen van overgewicht, helpt het ontspannen en vermindert het stress. Onder de verzamelnaam CVA-bewegingsgroepen worden bewegingsactiviteiten in groepsverband georgansieerd voor mensen met niet aangeboren hersenletsel.
 

Beweegadvies

Omdat u misschien na een CVA niet meer in staat bent alle bewegingen goed uit te voeren, is het belangrijk dat u samen met uw behandelend arts, fysiotherapeut of begeleider op zoek gaat naar de mogelijkheden die u nog wel heeft om te bewegen. Meer weten over uw bewegingsmogelijkheden? Klik op beweegaanbod. Wilt u vooraf een persoonlijk beweegadvies? Klik op beweegadvies.
 

Samen bewegen

Samen met anderen bewegen be´nvloedt niet alleen de lichamelijke gezondheid, maar brengt ook gezelligheid met zich mee en levert nieuwe vrienden en kennissen op. In CVA-bewegingsgroepen worden de activiteiten aangepast aan de mogelijkheden van de deelnemers. De lessen staan onder leiding van experts met specifieke kennis op het gebied van CVA-problematiek. 

 

Beweegtips 

Hier volgen tips om op verantwoorde wijze in beweging te komen en te blijven:  
  • Kies een activiteit die u leuk vindt en die bij u past. Ga gerust eens kijken voor u besluit mee te doen.
  • Beweeg of sport bij voorkeur samen; dat werkt gezellig en motiverend.
  • Bepaal samen met uw arts, fysiotherapeut of begeleider de juiste hoeveelheid lichamelijke activiteiten.
  • Vermoeidheid is normaal en neemt af naarmate u meer geoefend bent. Laat u hierdoor niet ontmoedigen.
  • Bouw duur, intensiteit en frequentie geleidelijk op.
  • Een half uur per dag actief bewegen is een gezond streven.
U voelt zich prettiger als u regelmatig in beweging komt! 

 

Meer informatie over bewegen met CVA? 

Neem dan contact op Samen Verder.

 
Of klik op onderstaande downloads.
                   
< terug  |  print