Sportief bewegen met de ziekte van Bechterew

Bewegen: gezond en nog leuk ook!

Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de gezondheid en is nog leuk ook. Dit geldt voor jong en oud, chronisch ziek of niet. Meer bewegen is juist voor mensen met de ziekte van Bechterew een goed idee. U zult zien dat u zich een stuk prettiger voelt als u regelmatig in beweging komt en blijft.
 

Bewegen en gezondheid 

Regelmatig bewegen met een matige intensiteit leidt al tot een verbetering van uw uithoudingsvermogen, spierkracht, lichaamssamenstelling en algeheel welbevinden. De kans op ziektes neemt er door af. 
 

Bechterew en bewegen

Door regelmatig te bewegen kan het verstijvings- en vergroeiingproces bij mensen met Bechterew worden vertraagd. Rust doet de pijn en stijfheid juist toenemen. Bewegen is daarom van essentieel belang voor iemand met de ziekte van Bechterew. Het aanleren van een goede houding en gericht oefenen zijn belangrijke middelen om het ziekteproces te vertragen. Bewegen geeft ook zelfvertrouwen en doet de angst voor inspanning verdwijnen. Meer weten over uw bewegingsmogelijkheden? Klik op beweegaanbod. Wilt u vooraf een persoonlijk beweegadvies? Klik op beweegadvies.

 

Beweegadvies

In het algemeen zijn alle bewegingsvormen goed waarbij u nog gewoon kunt praten en die niet te belastend zijn voor uw rug. Goede activiteiten zijn fietsen (niet langdurig racefietsen), zwemmen, badminton, aqua-joggen en dansen. In het begin zijn lichte activiteiten, zoals rustig wandelen of fietsen op een hometrainer met een lichte weerstand aan te bevelen. Begin met een paar minuten per dag en bouw dat dit geleidelijk op naar minimaal 30 minuten per dag. 

 

Samen bewegen

Bewegen in groepsverband is leuk en motiverend. Bij Bechterew-oefengroepen van reuma- en Bechterewverenigingen kunt u sporten en oefenen onder deskundige begeleiding van een therapeut. Als u al wat ouder bent, kunt u vaak ook terecht bij Meer Bewegen voor Ouderen-groepen (MBvO). 
 

Beweegtips

Hier volgen tips om op verantwoorde wijze in beweging te komen en te blijven:
  • Kies activiteiten die u leuk vindt en die bij u passen.
  • Beweeg samen: gezellig en motiverend!
  • Overleg met uw reumatoloog of therapeut voordat u met nieuwe activiteiten begint.
  • Bouw duur, intensiteit en frequentie geleidelijk op.
  • Neem thuisoefeningen op in uw dagelijkse ritme.
  • Bechterew-oefengroepen zijn zeer geschikt om in beweging te komen en te blijven. Via de ReumapatiŽntenbond kunt u ze vinden! 
U voelt zich prettiger als u regelmatig in beweging komt!
 

Meer informatie over bewegen met de ziekte van Bechterew?

Neem contact op met het reumafonds of reumapatiŽntenbond.  
 
Of klik op onderstaande downloads.
                   
< terug  |  print