Sportief bewegen met osteoporose

Bewegen: gezond en nog leuk ook!

Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de gezondheid en is nog leuk ook. Dit geldt voor jong en oud, chronisch ziek of niet. Ook voor mensen met osteoporose is het goed om meer te bewegen. Door regelmatig in beweging te komen Ún te blijven, zult u zich een stuk prettiger voelen.

 

Bewegen en gezondheid

Regelmatig bewegen met een matige intensiteit leidt al tot belangrijke verbetering van uw uithoudingsvermogen, spierkracht, lichaamssamenstelling en algehele welbevinden. Bovendien neemt de kans op ziektes af door regelmatig te bewegen. Vooral als u samen met andere beweegt, zult u zich prettiger voelen. Want bewegen is niet alleen goed voor uw lijf, het is nog gezellig ook.
 

Osteoporose en bewegen

Mensen die regelmatig hun botten belasten, houden deze langer sterk. Ouder worden gaat gepaard met het verzwakken van botten, maar regelmatige lichaamsbeweging kan dit proces afremmen. Als u osteoporose heeft, is het daarom van belang om regelmatig te bewegen.Ook spieren worden onderhouden door regelmatige lichaamsbeweging. Bij uw fysiotherapeut  kunt u terecht voor advies en, wanneer nodig, voor behandeling en begeleiding. Maar ook hoe u bewegen onderdeel maakt van uw dagelijkse activiteit.

 

Beweegadvies

Activiteiten die uw botten belasten zijn over het algemeen zeer geschikt voor mensen met osteoporose. U kunt hierbij denken aan wandelen, fietsen, tuinieren en tennis, maar ook golf, roeien en fitness komen in aanmerking. Als u al geruime tijd niets heeft gedaan, is het verstandig om rustig te beginnen. Begin bijvoorbeeld met vijf minuten bewegen. Probeer hier een paar minuten per dag aan toe te voegen. Een gezond streven is om minimaal een half uur per dag actief te zijn. Meer weten over uw bewegingsmogelijkheden? Klik op beweegaanbod. Wilt u vooraf een persoonlijk beweegadvies? Klik op beweegadvies.
 

Samen bewegen

Bewegen in een groep heeft als voordeel dat u samen beweegt met anderen die ongeveer net zo fit zijn als u. Veel mensen vinden dit stimulerend. Samen bewegen bevordert bovendien de sociale contacten. Als u veel last heeft van osteoporose, kunnen oefeningen in het water, zoals zwemmen en aquajoggen, een goed alternatief zijn. U traint uw spieren en uithoudingsvermogen Ún u belast de botten in armen en pols. Ook diverse activiteiten van Meer Bewegen voor Ouderen (MBvO) zijn vaak een goed idee.
 

Beweegtips

Hier volgen tips om op verantwoorde wijze in beweging te komen en te blijven:
  • Kies een activiteit die u leuk vindt en die bij u past.
  • Minimaal een half uur per dag sportief bewegen is een gezond streven.
  • Activiteiten in een fitnesscentrum zijn zeer geschikt voor u.
  • Bouw duur, intensiteit en frequentie geleidelijk op.
  • Als u osteoporose heeft, belast uw botten dan door regelmatig te staan en te wandelen, vermijd springen.
U voelt zich prettiger als u regelmatig in beweging komt!
 

Meer informatie over bewegen met osteoporose?

Vraag de folder en video bij de Osteoporose Stichting aan. Of neem contact op met de Nederlandse Vereniging voor RugpatiŰnten.
 
Of klik op onderstaande downloads.
                   
< terug  |  print