Sportief bewegen met epilepsie

Bewegen: gezond en nog leuk ook!

Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de gezondheid en is nog leuk ook. Dit geldt voor jong en oud, chronisch ziek of niet. Ook voor mensen met epilepsie is het goed om meer te bewegen. Door regelmatig in beweging te komen Ún te blijven, zult u zich een stuk prettiger voelen. 
 

Bewegen en gezondheid 

Regelmatig bewegen met een matige intensiteit leidt al tot een verbetering van uithoudingsvermogen, spierkracht, lichaamsgewicht en algeheel welbevinden. Bovendien neemt de kans op ziekten af door regelmatig te bewegen. Vooral als u samen met anderen beweegt, zult u zich prettiger voelen. Want bewegen is niet alleen goed voor uw lijf, het is nog gezellig ook. 
 

Epilepsie en bewegen 

Door lichamelijke activiteit wordt de kans op epileptische aanvallen niet vergroot, maar lijkt die kans juist te verminderen. De meeste aanvallen treden echter op na afloop van een activiteit. Het is daarom belangrijk dat u nooit abrupt met een activiteit stopt maar dit langzaam afbouwt. 
Deelname aan bewegingsactiviteiten werkt veelal ontspannend. Mensen bij wie aanvallen opgeroepen worden door spanning, zouden door sportbeoefening mogelijk minder aanvallen kunnen krijgen. 
 

Beweegadvies  

Bewegingsactiviteiten die uw uithoudingsvermogen verbeteren en die uw botten stevig houden zijn zeer geschikt voor mensen met epilepsie. Denk aan stevig wandelen, tuinieren, boodschappen doen op de fiets of volleybal, maar ook golf, badminton, yoga of fitness komen in aanmerking. Meer weten over uw bewegingsmogelijkheden? Klik op beweegaanbod. Wilt u vooraf een persoonlijk beweegadvies? Klik op beweegadvies.
 

Samen bewegen 

Bewegen in een groep heeft als voordeel dat u samen beweegt met anderen die ongeveer net zo fit zijn als u. Veel mensen vinden dit stimulerend. De deskundige begeleiding zorgt ervoor dat u zich niet te veel belast, maar ook niet te weinig. Samen bewegen bevordert bovendien de sociale contacten. 

 

Beweegtips 

Hier volgen tips om op verantwoorde wijze in beweging te komen en te blijven: 
  • Kies activiteiten die u leuk vindt en die bij u passen.
  • Beweeg samen: gezellig en motiverend!
  • Bouw duur, intensiteit en frequentie geleidelijk op.
  • Rust na afloop van een activiteit in het water op minimaal 2 meter van de kant uit. De kans op een aanval is na afloop namelijk groter.
  • Een half uur per dag actief bewegen is een gezond streven. 
U voelt zich prettiger als u regelmatig in beweging komt!

 

Meer weten over bewegen met epilepsie?

Neem contact op met het epilepsiefonds.
 
Of klik op onderstaande downloads.
                   
< terug  |  print